Yurt genelinde kış mevsiminin sert yüzünü göstermesiyle birlikte araç sahipleri için zorlu günler başladı. Özellikle kış şartlarının en çetin geçtiği illerden biri olan Sivas’ta, dondurucu soğuklar ve sert rüzgarlar araç akülerinin ömrünü hızla tüketiyor. Sabah aracını çalıştırmak isteyen ancak "tık" sesiyle karşılaşan sürücülerin başvurduğu geleneksel "vurdurma" yöntemi ise, uzmanlara göre araç motoruna geri dönüşü olmayan zararlar veriyor.
Masrafsız Çözüm Derken Motor Yemeyin
Aracının Aküsü Biten Sürücüler Sakın Bunu Yapmayın!#sivas #akü #sondakika #merhakanyandaş pic.twitter.com/mX9dk4cC0o
— Bizim Sivas Gazetesi (@bizimsivascomtr) December 9, 2025
Sivaslı elektrik ustası Seyit Hazırbulan, akü bitmesi durumunda yapılan en büyük hatanın aracı ittirerek çalıştırmak olduğunu belirtti. Hazırbulan, bu yöntemin anlık bir çözüm gibi görünse de faturasının çok ağır olabileceğine dikkat çekti. Vurdurma işlemi sırasında motorun zorlanmasıyla triger kayışının kopabileceğini, yağ pompasının hasar görebileceğini ve hatta motor zincirinin kırılabileceğini belirten uzman isim, bu durumun araç sahiplerine yüksek maliyetli tamir masrafları çıkaracağı konusunda uyardı.
Kış Bakımı ve Doğru Akü Kullanımı

Soğuk havalarda akü sağlığını korumanın püf noktalarına da değinen Hazırbulan, araçların uzun süre yatırılmaması gerektiğini vurguladı. Garajda veya dışarıda duran araçların haftada en az bir gün çalıştırılarak akünün kendini şarj etmesine izin verilmesi gerekiyor. Ayrıca sert rüzgarların aracın ön ızgarasından girerek aküyü daha hızlı soğutup zayıflattığına dikkat çekilerek, park pozisyonunun buna göre ayarlanması tavsiye ediliyor. Kış aylarına girmeden önce şarj ve marş dinamosu kontrollerinin yapılması ise hayati önem taşıyor.
Yanlış Takviye Beyni Yakabilir

Vurdurma işleminin yanı sıra bilinçsizce yapılan akü takviyeleri de büyük risk taşıyor. Vatandaşların takviye kablolarını bağlarken kutup başlarını karıştırması (artı kutbu eksiye bağlamak gibi) sıkça yapılan hataların başında geliyor. Hazırbulan, "Ters bağlantı yapıldığı anda şarj dinamosu patlayabilir veya aracın elektronik beyni yanabilir" diyerek sürücüleri uyardı.
En Güvenli Yöntem: Uzman Yardımı

Akü bittiğinde risk alarak aracı vurdurmak veya rastgele takviye yapmak yerine, işi uzmanına bırakmak gerekiyor. Uzmanlar, yolda kalan sürücülerin mutlaka bir teknisyen çağırmasını veya aküyü sökerek sanayiye götürüp şarj ettirmesini öneriyor. Bilinçsiz müdahalelerin hem can güvenliğini tehlikeye attığı hem de vatandaşın cebine zarar verdiği belirtiliyor.