Türkiye'nin yükselen değeri sağlık turizmi alanında köklü değişiklikler getiren yeni bir dönem resmen başladı. Sektörün uzun süredir beklediği "Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik", 26 Nisan 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Peki, bu yeni yönetmelik hem sağlık kuruluşları hem de Türkiye'ye sağlık hizmeti almak için gelen turistler için ne anlama geliyor? İşte tüm detaylar...
Dijital şeffaflık ve takip: HealthTürkiye zorunluluğu
Yeni düzenlemenin en dikkat çekici maddelerinden biri, tüm sağlık tesisleri ve aracı kuruluşlar için HealthTürkiye portalına entegrasyon zorunluluğu.
Artık sunulan tüm hizmetler bu merkezi portal üzerinden takip edilecek. Hastalar da kendilerine sunulan hizmetleri, tedavi süreçlerini ve ilgili bilgileri bu sistem üzerinden kolayca görüntüleyebilecek. Bu adım, şeffaflığı artırarak hasta güvenini pekiştirmeyi hedefliyor.
Hasta güvenliği ön planda: Komplikasyon sigortası mecburi!
Sağlık turizmi kapsamında Türkiye'ye gelip ameliyathane ortamında cerrahi bir işlem geçirecek hastalar için hayati bir güvence getirildi: Komplikasyon sigortası.
Artık bu tür işlemler için sigorta yaptırmak zorunlu hale geldi. Bu, olası beklenmedik durumlarda hastanın mağduriyetini önlemeyi amaçlayan önemli bir adım.
Kalite standartları yükseliyor: Akreditasyon ve denetim
Yönetmelik, hizmet kalitesini uluslararası standartlara taşımayı hedefliyor. Sağlık tesislerinin, Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (TÜSKA) tarafından verilen uluslararası geçerliliğe sahip akreditasyon ve sertifikalara sahip olması şart koşuldu.
Ayrıca, Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi'nin geçerliliği; hasta memnuniyeti, şikayetler, randevu bekleme süreleri gibi HealthTürkiye Performans Kriterleri'ne bağlandı. Bu kriterler, hizmet kalitesini sürekli iyileştirmeyi teşvik edecek.
USHAŞ'ın rolü güçlendi, dil şartı geldi
Uluslararası Sağlık Hizmetleri A.Ş. (USHAŞ), aracı kuruluşlara yetki belgesi verme ve bu kuruluşların hizmetlerini düzenli olarak izleyip raporlama görevini üstlendi.
Ayrıca hem sağlık tesisleri hem de aracı kuruluşlar için yabancı dil bilen personel bulundurma ve yabancı dil seçeneği olan internet sitesi zorunluluğu getirildi. Aracı kuruluşların ek olarak, en az iki yabancı dilde 7/24 çağrı merkezi hizmeti sunması gerekecek.
Uyum süreci ve takvim
Mevcut yetki belgeli kuruluşların yeni yönetmelik hükümlerine uyum sağlamaları için altı aylık bir süre tanındı. Komplikasyon sigortası şartının 2025 sonuna kadar, akreditasyon ve sertifikasyon şartlarının ise 2026 sonuna kadar tamamlanması gerekiyor.
Bu yeni yönetmelik, Türkiye'nin sağlık turizmi alanındaki iddiasını pekiştirirken, hasta haklarını ve hizmet kalitesini en üst düzeye çıkarmayı amaçlıyor. Sektördeki tüm paydaşların bu yeni döneme hızla adapte olması bekleniyor.