21 Haziran’da gerçekleştirilecek üniversite sınavları başta olmak üzere lise sınavlarına sayılı günler kala öğrencilerde heyecan ve kaygı seviyesi artarken, Eğitim Uzmanı Naci Koçak, bu süreci sağlıklı ve verimli geçirebilmek adına önemli açıklamalarda bulundu.
Koçak, öğrencilerin kendilerini zihinsel olarak sınava hazırlamalarının başarı açısından büyük önem taşıdığını vurguladı.
“Sınavlar Yapabildiklerini Göstermek İçin Birer Fırsat”
Sınavların, öğrencilerin ne kadar yol kat ettiğini ve neler başarabildiklerini göstermek için bir fırsat olduğunu belirten Koçak, “Öğrencilerin bu zamana kadar gösterdikleri çabayı fark etmeleri, odaklanmaları ve kendilerine güvenmeleri gerekiyor. Sınava yönelik olumsuz düşünceler başarıyı desteklemez. Bu nedenle öğrenciler, çalışmalarının karşılığını alacaklarına inanmalı” dedi.
Şartlı Düşünce Yerine Strateji Geliştirin
Koçak, sınav öncesinde “şu kadar net yapmalıyım” gibi şartlandırmaların öğrencilerin zihnini kilitlediğini ve verimli bir sınav performansı göstermelerini engellediğini belirterek, şu öneride bulundu:
“Sınava nasıl başlayacağınızı, zorlandığınızda ne yapacağınızı önceden planlamalısınız. Zaman yönetimi, kodlama ve dikkat stratejileri geliştirin. Deneme sınavlarını bu stratejilerin provası olarak görün.”
“Bir Miktar Kaygı Normaldir”
Özellikle sınav gibi önemli süreçlerde bir miktar kaygının kişinin harekete geçmesine yardımcı olduğunu ifade eden Koçak, sınav öncesi hissedilen heyecanın normal ve hatta faydalı olduğunu söyledi. Ancak bu heyecanın aşırıya kaçması durumunda öğrencilerin soruları anlamakta zorlandığını ve bedensel belirtiler yaşadığını belirten Koçak, nefes egzersizlerinin bu gibi durumlarda çok etkili olduğunu da vurguladı:
“Burnunuzdan derin nefes alıp bir-iki saniye tuttuktan sonra, aldığınız sürenin iki katı kadar sürede ağzınızdan nefes verin. Bu egzersizi ne kadar sık yaparsanız bedeniniz o kadar kolay uyum sağlar.”
Kısa Vadeli Hedefler ve Egzersiz Çok Önemli
Koçak, ders çalışırken kısa vadeli hedefler koymanın motivasyonu artıracağını, küçük başarıların öğrencileri bir sonraki adıma taşıyacağını belirtti. Ayrıca, günde 10-20 dakikalık hafif fiziksel egzersizlerin hem kaygıyı azaltmada hem de öğrenme kapasitesini artırmada etkili olduğunu söyledi.
Kitap Okuyan Kazanıyor
Son yıllarda üniversite sınavlarının, okuduğunu anlayan ve analiz edebilen öğrencileri öne çıkardığını belirten Koçak, öğrencilerin her gün kitap okumaya zaman ayırmalarını önerdi. “Kültürel ve kişisel gelişim, analiz yeteneği ve akademik başarı için kitap okumak çok değerli. Kitap okuma alışkanlığı olan öğrenciler sınavlarda büyük avantaj sağlıyor” dedi.
Gerçek Sınav Provaları Yapın
Sınav anına zihinsel ve bedensel olarak hazırlanmanın önemine de değinen Koçak, öğrencilerin haftada birkaç kez saat 10.15’te başlayacak şekilde deneme sınavı yapmalarını tavsiye etti. Bu uygulamanın sınav kaygısını azaltacağını ve öğrencilerin kendilerine güven kazanmalarını sağlayacağını dile getirdi.
Moral ve Sosyal Destek Unutulmamalı
Bu zorlu süreçte öğrencilerin duygusal olarak da desteklenmeye ihtiyaç duyduğuna dikkat çeken Koçak, “Etrafınızda sizi motive eden, pozitif enerji veren insanlara zaman ayırın. Başarınızda onların da katkısı büyük olacak” dedi.
Sınavda Dikkat Yönetimi Kritik
Koçak, dikkatli okuma ve odaklanmanın sınav başarısında büyük payı olduğunu belirtti: “Sınavda sadece sınavla ilgilenin. Dikkatiniz dağıldığında soruların köklerini gözden geçirin, zihinsel yorgunluk hissederseniz kısa bir mola verin. Gözlerinizi kapatıp alnınıza hafif masaj yapmak da toparlanmanıza yardımcı olur.”
Ailelere Çağrı: “Anlayışlı ve Destekleyici Olun”
Son olarak ailelerin bu süreçteki rolüne değinen Koçak, öğrencilerin yoğun baskı altında olduğunu, bu nedenle ailelerin daha anlayışlı bir tutum sergilemesi gerektiğini ifade etti. “Sınav sadece bir araçtır, öğrencilerin değeri sınav sonucu ile ölçülemez. Onlara her koşulda destek olduğunuzu hissettirin” dedi.