Sivas Cumhuriyet Üniversitesi (SCÜ) Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Hamdi Karakaş, 2025-2026 eğitim-öğretim yılı öncesinde öğrenci ve velilere yönelik önemli tavsiyelerde bulundu. Yaklaşan okul dönemiyle ilgili açıklamalarda bulunan Doç. Dr. Karakaş, yaz tatilinin öğrenciler üzerindeki etkileri, okula uyum süreci ve öğrenme kayıplarının önlenmesi için dikkat edilmesi gereken noktaları vurguladı.

Doç. Dr. Karakaş, yaklaşık iki buçuk aylık yaz tatilinin öğrencilerin dinlenmesi, oyun oynaması ve kendilerini geliştirecek aktivitelere katılması için önemli bir fırsat sunduğunu belirtti. Uzun tatil süresinin, özellikle 1. 5. ve 9. sınıflarda yeni bir okula başlayacak öğrencilerde okula uyum sürecini zorlaştırabileceğini ve kaygı yaratabileceğini ifade etti. Yeni okul, yeni arkadaşlar, öğretmenler ve derslerin öğrencilerde stres ve kaygıyı artırabileceğini belirten Doç. Dr. Karakaş, bu durumun önüne geçmek için velilere şu önerilerde bulundu:

- “Okula hazırlık süreci”: Okul açılmadan önce öğrencilerle kısa sohbetler yapmak, okul alışverişini birlikte tamamlamak, okul binasını ve sınıfı önceden gezdirmek kaygıyı azaltabilir.

- “Yumuşak geçiş”: Uyku düzeninin okul öncesinde birkaç gün erken yatıp erken kalkma alışkanlığıyla düzenlenmesi, oyun, ders ve ekran süresi için yeni kuralların belirlenmesi uyum sürecini kolaylaştırır. Çocuklarla birlikte sınır ve kuralların belirlenmesi de bu süreçte önem taşır.

- “Boş zaman yönetimi”: Öğrencilerin hayal kurabileceği, kendi kendine oynayabileceği ve okul dışı etkinliklere katılabileceği zaman dilimlerinin planlanması, tatil sonrası uyumu destekler.

Sivas'ta uyum haftasında sürpriz ziyaretçi
Sivas'ta uyum haftasında sürpriz ziyaretçi
İçeriği Görüntüle

“Öğrenme Kayıplarına Karşı Öneriler”

Doç. Dr. Karakaş, yaz tatili sonrası öğrenme kayıplarının sıkça karşılaşılan bir durum olduğunu ve bunun doğal karşılanması gerektiğini vurguladı. Velilerin bu konuda endişelenmemesi gerektiğini belirten Doç. Dr. Karakaş, okulların açıldığı ilk haftanın bir “ısınma dönemi” olarak değerlendirilmesi gerektiğini ifade etti. Kitap okuma saatleri, basit alıştırmalar ve eğlenceli oyunlarla rutin oluşturulabileceğini belirten Doç. Dr. Karakaş, öğrencilerin zamanla eski düzenlerine kavuşacağını vurguladı. Ayrıca, velilerle birlikte öğrencilerin gelişimini destekleyecek hedefler belirlenmesini önerdi. Örneğin, bir dönem boyunca 20 kitap okumak, 5 film izlemek, müze ziyareti yapmak veya bir proje tasarlamak gibi hedeflerin öğrencilerin becerilerini ön plana çıkaracağını belirtti.

“1. Sınıf Öğrenci Velilerine Özel Tavsiyeler”

Okuma-yazma sürecine yeni başlayacak 1. sınıf öğrencilerinin velilerine yönelik özel bilgilendirmelerde bulunan Doç. Dr. Karakaş, bu dönemin çocuklar için önemli bir basamak olduğunu ifade etti. Çocukların ilk kez planlı ve sistemli bir eğitimle karşılaşacağını belirterek, okuma-yazma sürecinde yoğun baskının çocuklarda bıkkınlık, stres, kaygı ve okul korkusuna yol açabileceğini vurguladı. Bu nedenle velilerin süreci sabırla değerlendirmesi ve her çocuğun farklı bir gelişim hızına sahip olduğunu kabul etmesi gerektiğini dile getirdi. Milli Eğitim Bakanlığı’nın uyum haftası uygulamasının bu süreci desteklediğini ifade eden Doç. Dr. Karakaş, velilerin sınıf öğretmenleriyle iyi bir iletişim kurmasının ve öğretmenin önerdiği çalışmaları takip etmesinin önemine dikkat çekti. Ayrıca, öğrencilerin diğer çocuklarla kıyaslanmamasının da kritik olduğunu vurguladı.

“Yeni Bir Başlangıç”

Doç. Dr. Hamdi Karakaş, her yeni eğitim-öğretim yılının çocuklar için bir başlangıç olduğunu belirterek, bu dönemin tüm öğrenci, veli ve öğretmenlere başarı getirmesini temenni etti. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi olarak, eğitimde kaliteyi artırmak ve öğrencilerimizin gelişimini desteklemek için çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Kaynak: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bülten