29 Ekim 2025
weather
14°
41,9851 %0,30
48,9253 %0,51
5.331,47 % 0,06
Ara
Bizim Sivas Haber TEKNOLOJİ Türkiye'nin YZ Karnesi Açıklandı! Stratejide Yetersizlik Var!

Türkiye'nin YZ Karnesi Açıklandı! Stratejide Yetersizlik Var!

Kurumların YZ stratejisine sahip olma oranı %37.6. Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi (TRAI) raporu, YZ dönüşümünde en büyük sorunun yetenek, bütçe ve kültür olduğunu gösteriyor.

KAYNAK: İHA
Okunma Süresi: 3 dk

Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi (TRAI) tarafından 126 kurumun katılımıyla gerçekleştirilen Kurumsal Yapay Zeka Araştırması'nın sonuçları yayımlandı ve Türkiye'deki kurumsal yapay zeka (YZ) yolculuğuna ışık tuttu. Raporda yer alan çarpıcı veriler, kurumların YZ'yı gündemine ne denli aldığını, ancak strateji ve yetenek konularında aşılması gereken önemli engellerin bulunduğunu gözler önüne seriyor.

Kurumların %32.8'i 5'ten Fazla YZ Projesi Yürütüyor

Araştırmanın en dikkat çekici sonuçlarından biri, 5 ve üzeri sayıda YZ projesi yürüten şirketlerin oranının yüzde 32.8 olması. Bu oran, Türkiye'deki şirketlerin büyük bir kısmının en az bir YZ projesini hayata geçirdiğini gösterse de, projelerin çoğunun hala pilot veya deneme aşamasında olduğu belirtiliyor. Öte yandan, YZ yetkinliğini kurumsal yapının merkezine yerleştiren şirketlerin oranı henüz düşük. Odaklı yapay zeka ekibi olan şirketlerin oranı ise sadece yüzde 15.2 olarak kaydedildi. Bu ekiplerin yüzde 42'si ise 4 ile 10 kişiden oluşuyor.

Strateji Var, Kurumsallaşma Eksik

Kurumların yapay zekayı gündemine almasına rağmen, net bir yol haritası çizme konusunda ilerleme kaydetmeleri gerekiyor. Onaylanmış YZ stratejisine sahip olan şirketlerin oranı yüzde 37.6'da kalmış durumda. Stratejilerde öne çıkan ana hedefler ise "operasyonel verimlilik artırma", "maliyet düşürme" ve "karar destek sistemlerini güçlendirme" olarak sıralanıyor. Ayrıca birçok kurum, stratejisinin merkezine "güvenli", "etik" ve "şeffaf" YZ ilkelerini yerleştiriyor.

En Büyük Engeller: Yetenek, Bütçe ve Kültür

Kurumların YZ dönüşüm yolculuğunda karşılaştığı temel zorluklar da raporda netleşti. En çok sorun yaşanan üç alan sırasıyla; yetenek (yüzde 58), bütçe (yüzde 57) ve kültür (yüzde 55) olarak belirlendi. Şirketlerin en çok desteğe ihtiyaç duyduğu konular ise kullanım alanlarının belirlenmesi (yüzde 31), geliştirme ve uygulama (yüzde 22) ve organizasyonel kültürü dönüştürme (yüzde 21) oldu.

Üretken YZ'da Lider: OpenAI

Raporda üretken yapay zeka araçlarının kullanımına dair de önemli veriler yer aldı. Kurumlar arasında üretken YZ’da en çok kullanılan dil modelleri sırasıyla; OpenAI (yüzde 80), MS Copilot (yüzde 44) ve Google Gemini (yüzde 42) şeklinde sıralandı. En çok vurgulanan YZ proje alanları ise Chatbotlar ve Dijital Asistanlar, tahminleme (satış, kayıp, maliyet) ve Görüntü İşleme olarak öne çıktı.

Bu veriler, Türkiye'deki kurumsal YZ ekosisteminin aktif bir proje yürütme sürecinde olduğunu, ancak bu aktiviteyi destekleyecek stratejik derinlik, yetenek havuzu ve bütçe konularında ciddi adımlar atılması gerektiğini işaret ediyor. Klasik makine öğrenmesinden, rol tabanlı YZ ajanlarına geçiş gibi teknolojik ilerlemeler yaşanırken, YZ farkındalığını artırmak ve çalışanları eğitmek de kurumların öncelikleri arasında yer alıyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *