YKS sonuçları açıklandı, öğrenciler heyecanlı...
YKS sonuçları açıklandı, öğrenciler heyecanlı...
İçeriği Görüntüle

Teknolojinin günlük yaşamın merkezine yerleşmesiyle birlikte çocukların ekran başında geçirdiği süre hızla artıyor. Uzmanlara göre bu durum, özellikle özel gereksinimli çocuklar için ciddi gelişimsel ve davranışsal riskler barındırıyor.

Özel Eğitim Uzmanı Sema Yıldız Doğan, kontrolsüz ekran kullanımının otizm, zihinsel yetersizlik ve yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklarda daha belirgin olumsuzluklara yol açtığını ifade etti. Doğan, ekran süresinin sosyal iletişim becerilerini doğrudan etkilediğini belirterek şu değerlendirmelerde bulundu:

Çocuk ekran başında uzun süre kaldığında göz teması kurma, jest ve mimiklerle iletişim gibi sosyal beceriler geri planda kalıyor. Bu durum öğrenme ve iletişim süreçlerini olumsuz etkiliyor. Ekran, bir bakıma çocuğun doğal öğrenme ortamını daraltıyor.

Davranışsal sorunlara yol açıyor

Sema Yıldız Doğan, ekran süresinin yalnızca sosyal değil, aynı zamanda davranışsal sorunları da beraberinde getirdiğini vurguladı. Zihinsel yetersizlik yaşayan çocuklarda ekran karşısında geçirilen sürenin arttıkça dikkat süresinin kısaldığını, huzursuzluk ve uyku düzensizliklerinin yaygın şekilde görüldüğünü dile getirdi.

Ailelere önemli öneriler

Uzman isim, ailelere ve eğitimcilere önemli tavsiyelerde bulunarak ekran süresinin mutlaka yaşa ve ihtiyaca uygun şekilde sınırlandırılması gerektiğini söyledi. Çocukların oyun, sanat ve hareket etkinliklerine yönlendirilmesinin gelişimleri açısından kritik olduğuna dikkat çekti. Ayrıca kaliteli aile içi zamanın önemini vurgulayan Doğan, eğitim ortamlarında teknolojinin amaçlı ve sınırlı kullanılmasının fayda sağlayacağını kaydetti.

Doğan, teknolojinin bilinçli ve kontrollü şekilde kullanıldığında yararlı olabileceğini, ancak ekran süresinin özellikle özel gereksinimli çocuklarda titizlikle yönetilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.

Kaynak: İHA