Türkiye genelinde taşımacılık yapan kamyonet ve panelvan sahiplerini yakından ilgilendiren yeni bir düzenleme 1 Kasım itibarıyla yürürlüğe giriyor. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün aldığı kararla, daha önce kantar denetiminden muaf tutulan 3 bin 500 kg ve altı araçlar artık ağırlık kontrolüne tabi tutulacak. Esnafın büyük tepkisini çeken bu düzenleme, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne taşındı.

Kaldırılan Muafiyet Geri Geldi

12 Nisan 2022 tarihinde kaldırılan kantar muafiyeti, yeni düzenlemeyle birlikte 1 Kasım’dan itibaren yeniden uygulanmaya başlanacak. Artık 3 bin 500 kilogram ve altındaki ticari araçlar da denetim istasyonlarında kantar kontrolüne alınacak. Denetim istasyonu personelinin yönlendirmelerine uymayan, taşıma kapasitesinin üzerinde yük taşıdığı veya uygunsuz yükleme yaptığı tespit edilen araç sahiplerine, Karayolları Trafik Kanunu kapsamında 16 bin 800 TL’ye varan cezalar kesilecek.

Esnaf Zor Durumda: “Uygulama Daha Şimdiden İşleri Aksatıyor”

Uygulama henüz başlamadan dahi sektörde ciddi sıkıntılara neden olmaya başladı. Taşımacılık ve araç çekiciliği gibi hizmetleri sağlayan esnaf, yeni düzenlemenin ticari faaliyetleri sekteye uğrattığını belirtiyor. Kantar noktalarında oluşacak uzun kuyruklar, zaman kaybının yanı sıra ekonomik zararlara da yol açacak. Esnaf ayrıca, uygulamanın şehir içi ve şehirler arası trafikte tıkanıklık ve güvenlik risklerini artıracağı uyarısında bulundu.

Karasu: “Gerçekçi Olmayan Taşıma Sınırları Esnafı Bitirir”

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, yaptığı açıklamada, kantar uygulamasının teknik olarak da sorunlu olduğunu dile getirdi. “Karayolu üstyapı tasarımında esas alınan 8.2 tonluk standart dingil yüküne rağmen, boş ağırlığı 3 bin 200 kg olan bir kamyonete yalnızca 300 kg yük taşıma hakkı tanınması, bu aracın ticari anlamda işlevini kaybetmesi anlamına gelir” diyen Karasu, bu durumun esnafı faaliyet gösteremez hale getirdiğini söyledi.

“Yeni Bir Mağduriyet Daha Yaratılıyor”

Karasu, akaryakıt, lastik, sigorta ve bakım gibi yüksek maliyetlerle zaten mücadele eden esnafın sırtına bu düzenlemeyle birlikte bir yük daha yüklendiğini vurguladı. “Bu uygulama, esnafa ceza kesme politikasından başka bir şey değildir” diyen Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle TBMM’ye soru önergesi sundu.

Karasu, önergesinde şu sorulara yanıt verilmesini istedi:

Cumhurbaşkanı Erdoğan: “Bölgemizde sıkıntı varken huzurlu olamayız”
Cumhurbaşkanı Erdoğan: “Bölgemizde sıkıntı varken huzurlu olamayız”
İçeriği Görüntüle
  • 3 bin 500 kg ve altı araçlara yönelik kantar muafiyetinin kaldırılmasının gerekçesi nedir?

  • Bu kararın geri çekilmesi veya yeniden gözden geçirilmesi gündemde midir?

  • Karar sonrası iş yapamaz hale gelecek esnafın durumu için bir planınız var mı?

  • Esnafın mağduriyetini gidermek adına hangi adımları atacaksınız?

Beklenti: Geri Adım ya da Esneklik

Kamyonet ve panelvan sahipleri, uygulamanın yeniden değerlendirilmesini ve taşıma sınırlarının gerçek kullanım koşullarına uygun hale getirilmesini talep ediyor. Uygulamanın yürürlüğe girmesiyle birlikte taşımacılık sektöründe ciddi aksaklıklar yaşanabileceği uyarısı yapılırken, gözler şimdi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan gelecek açıklamaya çevrildi.

Kaynak: Sivas Milletvekili Ulaş Karasu Bülten