Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Erol Özvar, staj uygulamaları konusunda yeni bir dönemin başladığını duyurdu. “Staj konusunda birinci önceliğimiz staj sürelerinin uzaması. Hiçbir sanayici 20 gün için bir çocuğa yatırım yapmak istemiyor” diye konuşan Özvar, üniversite-sanayi iş birliğinin artırılmasına, uygulama ağırlıklı eğitime ve istihdama doğrudan yönelen bir modele geçileceğini açıkladı.

Özvar’a göre mevcut model “20 günlük staj” uygulamasıyla hem öğrenciler hem firmalar açısından verimsiz kalıyor. Bu nedenle ön lisans programlarında 3+1 veya 2+2, lisans programlarında ise 7+1 veya 6+2 gibi staj + eğitim modelleri uygulanmaya başlanacak. Bu, bir sömestri aşan hatta bazı programlarda iki sömestri bulan staj sürelerini işaret ediyor. Ayrıca, sanayi bölgelerinin içinde kurulan meslek yüksekokulları (MYO) ile sanayi kuruluşlarının birlikte müfredat düzenlemesi de sistemin temel unsurları arasında yer alıyor.
Özvar, sanayi bölgelerinde yer alan organize sanayi bölgeleri (OSB) içindeki MYO’lardan mezun olanların istihdam oranının yüzde 92’ye yükseldiğini ifade etti. Bu başarı, uygulama ağırlıklı ve iş yeri temelli eğitim modelinin ne kadar etkili olduğuna dair güçlü bir gösterge olarak lanse edildi. YÖK, bu modelin tüm üniversitelerde yaygınlaştırılmasını hedefliyor.
Yapılacak değişikliklerin kapsamı şu şekilde:
Staj süreleri 20 günden en az bir döneme çıkarılıyor; bazı programlarda iki dönem olabilecek.
Firmaların stajyer öğrenci alımında motivasyonunun artırılması için “yeterli süre” şartı vurgulanıyor: “Bir çocuğa 20 gün için yatırım yapan sanayici yok” ifadesi dikkat çekiyor.
Program müfredatları sanayiyle birlikte ortak hazırlanan içeriklere dönüştürülecek; MYO-sanayi iş birliği öne çıkacak.
Üniversite-sanayi arasında kalıcı sistematik köprü kurmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve sanayi odalarıyla iş birliği yapılıyor. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu bu bağlamda “ara eleman değil aranan eleman” vurgusunu yaptı.
Öğrenci bakış açısıyla da değişim olumlu karşılandı: Örneğin Gazi Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Endüstri Ürünleri Tasarımı öğrencisi Elif Naz Ersoy, “Uzun süreli stajın çok daha faydalı olduğunu düşünüyorum. İşveren hamuru çiğken alacak, istediği gibi yoğuracak…” diyerek görüşünü paylaştı.
Bu dönüşüm, yükseköğretimde “uygulama” ve “istihdam” odaklı eğitimin öncelik kazanmasını amaçlıyor. YÖK’ün bu reform adımıyla; öğrencilerin mezuniyet sonrası iş hayatına entegrasyonu hızlanacak, sanayi ihtiyaçlarıyla eğitim kurumlarının uyumu derinleşecek. Reformun önümüzdeki dönem üniversiteler ve sanayi için kritik bir eşik olması bekleniyor.