Türkiye otomotiv sektörünü ve milyonlarca eski araç sahibini yakından ilgilendiren hurda teşviki düzenlemesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin (TBMM) gündemine taşındı. Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) milletvekilleri İsmail Özdemir ve Halil Öztürk tarafından geçtiğimiz aylarda sunulan yasa teklifi, 25 yaş ve üzerindeki araçlarını hurdaya ayıran vatandaşlara, bir defaya mahsus olmak üzere, Türkiye'de üretilen sıfır kilometre bir aracı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ödemeden alma imkanı sunmayı hedefliyor. 

Teklif Yasalaşırsa Ne Olacak? 

Eğer Meclis'te kabul edilirse, bu düzenleme hem ekonomik canlanma hem de çevresel faydalar sağlama potansiyeli taşıyor. Teklifin temel amaçları arasında, trafikteki yaşlı, güvenlik riski taşıyan ve çevreye daha fazla zarar veren araçların geri dönüşüme kazandırılması bulunuyor. Aynı zamanda, bu teşvikle birlikte Türkiye'de üretilen, daha modern, güvenli ve çevre dostu araçların satışlarının artırılması hedefleniyor. Yasa teklifinde özellikle "Türkiye'de üretilmiş olan araçlar" vurgusu yapılıyor, bu da yerli üretimin desteklenmesi amacını güçlendiriyor. 

Güncel Durum: Bekleyiş Sürüyor 

Peki, hurda teşviki yürürlüğe girdi mi? Şu an için cevap "hayır". ÖTV Kanunu'nda değişiklik yapılmasını içeren bu önemli teklif, TBMM'ye sunulmuş olmasına rağmen henüz komisyonlarda veya Genel Kurul'da görüşülmedi. Dolayısıyla, teklifin yasalaşmasına ilişkin yeni bir gelişme bulunmuyor ve ne zaman gündeme alınacağına dair net bir tarih de mevcut değil. Araç sahipleri ve sektör temsilcileri, Meclis'ten gelecek haberi merakla bekliyor. 

Hangi Modeller Kapsamda Olabilir? 

Teklifin mevcut haliyle yasalaşması durumunda, ÖTV muafiyeti belirli yerli üretim modeller için geçerli olacak. Bu potansiyel listede 6 farklı markanın toplam 12 modeli yer alıyor: 

  • Togg T10X 

  • Toyota C-HR 

  • Hyundai Bayon 

  • Hyundai i20 

  • Hyundai i10 

  • Ford Tourneo Custom 

  • Ford E-Transit 

  • Ford Transit 

  • Fiat Fiorino 

  • Fiat Egea Cross 

  • Fiat Egea 

  • Volkswagen Transporter (Türkiye'de üretilen versiyonu) 

Eski araçların yol güvenliği, çevre kirliliği ve ekonomik yük gibi nedenlerle sorun oluşturduğu sıkça dile getiriliyordu. Bu bağlamda teşvik, hem bireysel hem toplumsal fayda sağlamayı hedefliyor. Ancak düzenlemenin yürürlüğe girmesi için Meclis sürecinin tamamlanması gerekiyor. 

Çiftçiler desteklerine kavuştu Çiftçiler desteklerine kavuştu

Vatandaşlar ise sabırsızlıkla "Hurda teşviki ne zaman çıkacak?" sorusunun yanıtını bekliyor. Gelişmeler oldukça kamuoyuna duyurulması bekleniyor. 

Bu düzenlemenin hayata geçip geçmeyeceği ve geçerse hangi şartlarla yürürlüğe gireceği, önümüzdeki dönemde TBMM'deki yasama sürecinin sonucunda belli olacak. 

Kaynak: Haber Merkezi