6 Şubat'ta yaşanan asrın felaketinin ardından yaraları sarmak için başlatılan seferberlik, sadece konut inşaatlarıyla sınırlı kalmadı. On binlerce ailenin yeni yuvalarına güvenli, hızlı ve kesintisiz bir şekilde ulaşabilmesi için devlet tarafından adeta bir ulaşım ağı örülüyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, bölgeye yapılan ve maliyeti 36 milyar lirayı bulan dev yol yatırımının detaylarını kamuoyu ile paylaştı. Peki, bu devasa projenin arkasında hangi rakamlar var ve çalışmalar ne aşamada? İşte tüm merak edilenler soru ve cevaplarla haberimizde...
Bu Dev Yatırımın Amacı Tam Olarak Ne?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamalarına göre projenin temel amacı, Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen 8 ilde inşa edilen toplam 78 bin 290 adet afet konutuna ve yeni kurulan yaşam alanlarına modern, güvenli ve kesintisiz ulaşım sağlamak. Bu yollar, vatandaşların sadece evlerine değil, aynı zamanda sosyal donatılara, okullara ve hastanelere de kolayca erişimini mümkün kılacak bir "yaşam arteri" görevi görecek.
Projenin Toplam Büyüklüğü ve Bütçesi Ne Kadar?
Bakan Uraloğlu, projenin mali boyutunu "36 milyar liralık proje bedeli" olarak açıkladı. Bu bütçe ile 8 ildeki 32 farklı lokasyonda toplam 370,5 kilometre uzunluğunda yeni bağlantı ve imar yolu yapılması hedefleniyor. Bugüne kadar bu dev bütçenin 23 milyar liralık kısmının yatırıma dönüştüğü belirtildi.
Yol Yapım Çalışmalarında Son Durum Ne? Ne Kadarı Tamamlandı?
Bölgede çalışmalar aralıksız sürüyor. Bakan Uraloğlu'nun verdiği bilgilere göre, projelendirilen 370,5 kilometrelik yolun 237,4 kilometrelik önemli bir bölümü tamamlanarak trafiğe açıldı. Geriye kalan 133,1 kilometrelik kısımda ise inşaat çalışmaları, yeni konutların yapım takvimiyle eş zamanlı olarak hızla ilerliyor.
Hangi İllerde Ne Kadar Yol Yapıldı? İşte İl İl Rakamlar!
Çalışmaların en yoğun olduğu iller ve tamamlanan yol uzunlukları şu şekilde sıralanıyor:
-
Hatay: Planlanan 117,8 km'lik yolun 86,9 km'si tamamlandı.
-
Diyarbakır: 55,5 km'lik yolun 40,4 km'si hizmete alındı.
-
Malatya: 45,4 km'lik yolun 36,5 km'si bitirildi.
-
Kahramanmaraş: 42 km'lik yolun 23,9 km'si tamamlandı.
-
Osmaniye: 42,4 km'lik yolun 23,4 km'si trafiğe açıldı.
-
Şanlıurfa: 53,1 km'lik yolun 21 km'si bitirildi.
-
Kilis: Planlanan 7,6 km'lik yolun 5,3 km'si hizmet veriyor.
-
Adana: Projelendirilen 6,7 km'lik yolda ise çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor.
Depremde Hasar Gören Mevcut Yollara Ne Oldu?
Bakan Uraloğlu, bu konuya da açıklık getirdi. Depremden etkilenen 11 ildeki toplam 9 bin 176 kilometrelik yol ağının sadece yüzde 2'lik bir kısmına denk gelen 184 kilometrelik bir kesimde hasar oluştuğunu hatırlattı. Bu hasarların, afetin hemen ardından yapılan hızlı müdahalelerle onarıldığını ve ulaşımın aksamasına izin verilmediğini vurguladı.
Tüm Bu Yatırımların Nihai Hedefi Nedir?
Yapılan bu devasa yatırımlar, sadece yeni konutlara ulaşımı sağlamakla kalmıyor. Bakan Uraloğlu'nun da altını çizdiği gibi, bölgedeki kara yolu altyapısını bütünüyle modernize ederek ulaşımı yeniden güvenli, hızlı ve konforlu bir hale getirmek hedefleniyor.