Türkiye karayollarında yolculuk deneyimini değiştirecek bir yenilik hayata geçirildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Melodili Yol" uygulamasının Türkiye’de ilk kez Ankara Nallıhan-Beypazarı Devlet Yolu’nda başarıyla tamamlandığını duyurdu.
Türkiye'de bir ilk! O yoldan geçerken arabanız Mozart çalacak pic.twitter.com/xyARE1wCnF
— Bizim Sivas Gazetesi (@bizimsivascomtr) May 19, 2025
Bu özel sistem sayesinde sürücüler, belirli bir hızda seyrederken dünyaca ünlü besteci Mozart’ın "Türk Marşı"nı aracın lastiklerinden gelen seslerle net bir şekilde duyabilecekler. Peki, bu ilginç teknoloji nasıl çalışıyor ve yeni "müzikli" yollar nerelerde olacak?
Yol Yüzeyindeki İşaretler Notalara Dönüşüyor
Bakan Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından hayata geçirilen "Melodili Yol" uygulamasının, yol yüzeyine belirli aralıklarla yerleştirilen özel işaretlemeler veya oyuklar sayesinde araçların geçişi sırasında titreşim ve ses üretme prensibine dayandığını belirtti.
Uraloğlu, "Bu oyuklar veya işaretlemeler, araçların belirli bir hızla geçtiği takdirde müzikal bir melodi oluşturacak şekilde tasarlanıyor. Yüzeydeki her bir oyuk veya işaretleme, farklı frekansta bir nota verecek şekilde konumlandırılıyor. Sürücü sabit hızla seyrettiğinde, oluşan titreşim ve sesler birleşerek hedeflenen ezginin duyulmasını sağlıyor" diyerek sistemin çalışma mantığını açıkladı.
İlk Uygulama Nallıhan'da, İkincisi Yolda
Türkiye'nin ilk melodili yol uygulaması, Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü (Ankara) sorumluluğundaki Nallıhan - Beypazarı Devlet Yolu’nun 21. kilometresinde, Eymir Köyü mevkiinde tamamlandı. 12 Mayıs'ta başlayan ve 16 Mayıs 2025'te sona eren çalışmaların, Nallıhan Davutoğlan Yaban Hayatı Geliştirme Sahası’nı etkilemeyecek bir mesafede titizlikle yürütüldüğünü belirten Bakan Uraloğlu, sürücülerin bu yolda Mozart'ın Türk Marşı'nı dinleyebileceğini ifade etti.
Uygulamanın başarısının ardından ikinci etap çalışmalarına da hızla başlandı. Bakan Uraloğlu, 17 Mayıs 2025 itibarıyla Ankara - Eskişehir Devlet Yolu’nun Sivrihisar çıkışı 37. kilometresindeki Kertek mevkiinde yeni bir melodili yol uygulamasının başladığını müjdeledi. Diğer ülkelerde yerleşim yerlerine yakın kesimlerde gürültü şikayetleri yaşandığını hatırlatan Uraloğlu, "Biz bu nedenle uygulamaları yerleşim alanlarından uzakta yapmayı tercih ediyoruz" dedi.
En İyi Sonuç İçin Teknik Kriterler Önemli
Bakan Uraloğlu, melodinin en net ve doğru şekilde duyulabilmesi için bazı teknik kriterlerin önemine de değindi. "Melodili yol uygulamasının en iyi sonuca ulaşması için, taşıtların saatte ortalama 100 kilometrelik sabit hızlarda seyredebileceği, yolun düz olduğu, üstyapı bozukluklarının olmadığı, pürüzsüz bir kaplamaya sahip yollarda yapılması gerekiyor" diyen Uraloğlu, ayrıca uygulamanın uzun ömürlü olması ve melodinin net duyulabilmesi için düşük trafik hacimli ve özellikle ağır taşıt trafiğinin az olduğu yolların tercih edildiğini sözlerine ekledi.