Uzun yıllar beklenen ve 15 yıldan sonra “Seyahat 1 saat 50 dakikaya düşecek” denilerek aceleyle hizmete açılan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren’inde 3 saati aşan uzun seyahat süreleri vatandaşları mağdur ediyor. CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Karasu, hattaki güvenlik sorunlarına bir kez daha dikkat çekti ve Ulaştırma Bakanlığı ile Meclis’i göreve davet etti.
6 yılda biteceği açıklanan, 15 yılda bitirilemeyen, ancak son genel seçim öncesinde şovla hizmete alınan Yüksek Hızlı Tren (YHT) Ankara-Sivas hattındaki seyahat süresindeki uzamalar ve gecikmeler vatandaşları bezdirdi.
14 AYDA 2 KEZ FACİADAN DÖNÜLDÜ
Sivaslıların yıllar boyu dört gözle beklediği YHT, son genel seçim öncesinde 26 Nisan 2023 tarihinde hizmete alındı ve seferler başladı. Hattın hizmete alınmasının üzerinden geçen 14 ayda, iki kez facianın eşiğinden dönüldü. Hattın Yozgat yakınlarındaki kısmında yoğun yağışın ardından meydana gelen heyelan nedeniyle raylar çöktü, yol kontrolü yapan kılavuz lokomotif raydan çıktı. Daha sonra yine Yozgat’ın Yerköy ilçesi Sarayköy mevkiinde yoğun yağmurdan dolayı toprak kayması yaşandı hat ulaşıma kapatıldı. Yolcular otobüslerle taşınmak durumunda bırakıldı.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ’Nİ HATIRLADI!
Bu kazalarda herhangi bir can kaybı yaşanmadı, ancak hattaki güvenlik sorunları bir kez daha gündeme geldi. TCDD 28 Haziran 2024 tarihinde “Ankara-Sivas Hattında İklim Değişikliğine Bağlı Altyapı İyileştirmesi İşi” adı altında bir ihale düzenledi. 8 Temmuz’da da Duygu Taahhüt ve İnşaat Anonim Şirketi ile 3 milyar 405 milyon TL’lik sözleşme imzalandığı açıklandı. Milyarlık ihale Kamu İhale Kanunu’nun 21/B maddesinde düzenlenen ‘adrese teslim ihale’ yöntemi olarak bilinen ‘pazarlık’ usulüyle yapıldı.
GÜVENLİK ENDİŞESİ
Hattaki zemin etütleri noktasında defalarca uyarılarda bulunan ve hattın bütünlüklü olarak bitirilmeden açılmasının felaket doğurabileceği konusundaki endişeleri dile getiren CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Karasu, hala hatta sorunların sürdüğünü belirtti. Bu hattın yapımının devam ettiği 2014 yılında 8 ayrı göçük meydana geldiğini hatırlatan ve YHT işletmeciliğinde emniyet açısından olması gereken sinyalizasyon sisteminin bir üst devresi olan Avrupa Tren İşletim Sistemi (ETCS), bu projenin erken açılmasından dolayı hattın bir kesiminde henüz devreye girmediğine dair bulgular olduğunu vurguladı.
Karasu, ETCS sisteminin hat kesiminin belli kısmında olmamasının getirdiği risklerin TCDD Demiryolu Emniyeti ve Risk Yönetim Müdürlüğü’nün yazılarında da ifade edildiğini belirtti. TBMM’deki Deprem Komisyonu’nun 16 Mart 2023 tarihli toplantısına davet edilen Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Kağan Kadıoğlu’nun da “Özellikle Yozgat ile Sorgun arasına, bir demir ocağından bazalt getirdiler. Taş olabilir ama hiçbir şekilde şartnameyi sağlamıyor” bilgisini paylaştığını hatırlatan Karasu, hattın bütünlüklü olarak incelenmesi ve bu konuda Meclis’te verdiği önergelerin dikkate alınması gerektiğinin altını bir kez daha çizdi. Karasu, şöyle dedi:
ÇIKIN AÇIKLAYIN
“Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattının, adı yüksek hızlı tren. Adı hızlı tren ama hattın altyapısı kara trenin altyapısı. Bilinen iki büyük kaza oldu, çok şükür can kaybı olmadı. Bakanlık ihaleye çıktı, ihalenin adı ‘Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı’nı Doğa Koşullarına Uygun Hâle Getirme İhalesi.’ Yani, hat açıldıktan sonra doğa koşullarını hatırladı. 4 milyara ihaleyi kapalı kapılar ardında verdi. Üzerinden bir yıl geçti. Peki ne yapıldı? Hat, doğa koşullarına uygun hale getirildi mi? Bilgi yok. Hattı açmadan önce doğa koşullarına uygun yapmayan Cengiz’e, Kolin’e, Limak’a ne yapıldı; hesap sorabildi mi? Yok! Hatta hangi iyileşme yapıldı, bilgi var mı? Yok! Hat yapılırken seyahat süresi için önce 1 saat 50 dakika sürecek diyorlardı, sonra 2 saat olarak değiştirdi, şimdi 3 saat 20 dakika… Yani seyahat süresi uzadıkça uzadı. Niye uzuyor? Sorun ne? Yaptıkları işler mi sorunlu, çıkın tek tek açıklayın? Vatandaş memleketine gelmek istiyor, yeterli ek sefer yok. Meclis’te önergelerim duruyor, gelin hep birlikte araştıralım, sorunları tespit edip vatandaşımızın can ve mal güvenliği için çözümleri hayata geçirelim”