Hayat bir yolculuktur…
Bir yolculuksa hayat, bilmekle bilmemekle değil, olmakla olmamakla ilgilidir…
Yolu başarıyla tamamlayıp tamamlayamadığımız bilinebilir değildir; yolda olmak esastır…
İnsan dünya ile temasını “Kitap” ile kurabilmiştir… Başka türlüsü de düşünülemez, çünkü dünya henüz tanımadığı bir yerdir ve ayak basmasıyla beraber içerisinde kendinin de olduğu “âlem” haline gelmiştir; dünya, insanla beraber âlem olmuştur… Kelimenin kökü (Â-l-m), tek başına bunu göstermeye kâfidir. “Nişan koymak” demeyi tercih edelim, “nişan” kelimesi bir şeye işaret, bir şeye işaret koymaktır. Dünya, insan için işaretlenmiş; âlem olması için hazırlanmıştır.
Klasik felsefe materyalist olmadığı için imkân sahibidir; imkân bilgi ve eylemi bütünleştirmeyi mümkün kılabilen insan içindir. Bu yüzden,” âlemi insan için hazırlayan”, daima yeni bir iş ve işlemi insan iradesinin emrine vermiştir. Ontolojinin olmayışı kobay kullananı da kobaylaştıran, eylediğine hükmü geçmeyen “çaresizlik hali”ne yol açmıştır.
Rakamlarla konuşan iktisat ilmi ile “kozmos düşüncesi” arasındaki bağı kurcaladığımda, “saldırı”ya maruz kalmıştım. Bir büyük mütefekkirimiz “İslam’da kozmoloji yoktur!” deyip, güya kendi okuyucusu indinde beni refüze etmişti. Gazete yazarlığı yoluyla değil, aynı ciddiyetle cevap verilmesini beklerdim ama şairimizin işaret ettiği gibi “Dünya, gazetelerin tutuklusu”dur. “Ontoloji” dememle birlikte benzer bir tavır “sızıntı” hâlinde kendini gösterdi, takip etme imkânım yok, yine isim ve referans belirtmeden, aynı saiklerle, aynı yazar olmasa bile bir benzeri “İslam’da ontoloji yoktur(!)” konulu kalem oyunlarına girmiş olabilir. Sürüleşmiş, cemaatine tapınan bir okuyucu kitlesine bu mistik kokulu mahut yazıların “gaipten haber” gibi geldiğinden eminim.
Fikir, “Hakk” kabul edilen bir noktadan başlar ve genişler, “Hakk”ı olmayanın fikri de olmaz. Ontoloji “hakk”ında söylediğim şu: “Hakk katında” bir dayanağı olmayanın bilgisi olmaz; henüz dünyaya işaret koyamamış, dünyayı âlem haline getirememiştir. Buna “bilgi” değil, malumat denilebilir.
ÂLEM VE KİTAP
Berat Demirci
Yorumlar