Havaların soğumasıyla birlikte, araç bakımında öncelikler değişiyor. Uzmanlar, özellikle motor soğutma sisteminin kış şartlarına hazır olması gerektiğini vurguluyor. İhmal edilen antifriz ve radyatör bakımlarının, onarımı pahalı ve zahmetli arızalara kapı açabileceği konusunda sürücüleri uyarıyor. Peki, antifriz seçimi ve bakımında neler yapılmalı?
Antifriz sadece soğuk havada donmayı önlemez
Antifrizin tek görevinin motor suyunu donmaktan korumak olduğu sanılır. Oysa bu özel sıvı, yıl boyunca kritik işlevlere sahiptir. Yaz aylarında motorun aşırı ısınmasını (hararet yapmasını) önleyen ana maddedir. Aynı zamanda içerdiği korozyon önleyici katıklar sayesinde, radyatör, su pompası, motor bloğu ve hortumlar gibi soğutma sistemi parçalarını paslanma ve kireçlenmeye karşı korur. Doğru oranda kullanıldığında, tüm sistemin ömrünü uzatarak aracınıza yaz-kış dengeli bir çalışma performansı sağlar.
Radyatör temizliği ve antifriz değişimi şart mı?
Zamanla, soğutma sisteminde ister istemez tortu, pas ve kireç birikintileri oluşur. Bu birikimler, suyun dolaşımını engelleyerek soğutma verimini düşürür ve motorun normalden fazla ısınmasına neden olur. Bu nedenle belirli kilometrelerde veya yılda bir, radyatör temizliği yaptırmak önemlidir. Bu işlem sırasında eski antifriz tamamen boşaltılır ve sistem özel temizleyicilerle yıkanarak yenilenmeye hazır hale getirilir.
Antifrizin de bir ömrü vardır. Rengi solar, kirlenir ve koruyucu özelliklerini yitirir. Bu durumda motoru yeterince koruyamaz. Bu yüzden antifriz seviyesi düzenli kontrol edilmeli, eksilme varsa aynı tür ve renkte antifriz ile tamamlanmalıdır. Üretici tarafından önerilen periyotlarda (genellikle 2 yılda bir veya 40.000-60.000 km'de) ise antifrizin tamamen değiştirilmesi gerekir. Antifriz-su oranı da önemlidir; ideal oran genelde %50 antifriz - %50 sudur. Fazla su, donma riskini artırırken, fazla antifriz ise soğutma verimliliğini düşürebilir.
Konuyla ilgili görüşüne başvurulan araç ustaları, kış hazırlığının sadece antifrizle sınırlı olmadığını belirtiyor. Soğutma sisteminin bir bütün olarak kontrol edilmesi gerektiğini ifade eden uzmanlar, radyatör hortumlarında çatlak olup olmadığına, kelepçelerin sıkılığına ve radyatör kapağının sağlamlığına mutlaka bakılmasını öneriyor. Küçük bir ihmalin, motor harareti gibi büyük ve maliyetli arızalara yol açabileceğinin altını çiziyorlar.