Erbain çıkaralı çok oldu ama hâlâ bir uçağa ya da helikoptere binmişliğim yoktur. İstatistiklere göre; merkez nüfusu dört yüz binin altında olan Sivas’ta bile, yılda ortalama dört yüz bin kişi seyahatlerini uçakla gerçekleştiriyormuş. Yani uçağa binme işi sıradanlaşalı yıllar oldu. Hatta eşeğe binmemiş olanlar, uçağa binmemiş olanlardan çok çok fazladır. Benimkisi bilinçli bir tercih yani. Lakin “Yer Uçağına” bindim. Mâ aile önce Ankara, oradan ver elini İstanbul, yel gibi gittik.
Kimi şehirler sanayi şehri, kimileri tarım, kimileri ise turizm şehridir. Her şehirde bir sektör öndedir. Orta Anadolu’nun kadim şehri Sivas’ta ise Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren demiryolları öne çıkmıştır. Yurdun dört bir yanını “demir ağlarla” ören kişi de malumunuz Sivaslı Nuri Demirağ’dır. Bu şehirde demiryollarımızın, İstanbul, Ankara, İzmir’den sonra 4.Bölge Müdürlüğü ve TCDD AŞ Bölge Müdürlüğü bulunmaktadır. 1939 yılında, buharlı lokomotiflerin ve yük vagonlarının bakım ve onarım işlerinin yapılması amacıyla TCDD bünyesinde fabrika kurulmuş ve Cer Atölyesi adıyla faaliyete geçmiş, 1953 yılında yük vagonu üretimine başlanmıştır. 1961 yılında ise ülkemizin ilk buharlı lokomotifi BOZKURT tamamen yerli imkânlarla Sivas’ta üretilmiş ve işletmeye alınmıştır. Hatta demiryolu şehri Sivas’ta üretilen, vagonlar ihraç edilmiştir. 2017 yılından itibaren ise yerli imkânlarla üretilen Yeni Nesil Milli Yük Vagonu raylardaki yerini almıştır. 25 bin yük vagonu imal edilmiş, 350 bin vagonun bakım, onarım ve yenilemesi gerçekleştirilmiş bu fabrikanın; bugünlerde “Boji Fabrikasına” dönüştürülmesi gündeme gelse de bu şehir bir demir yolu şehridir ve bu alanda gelişmeye-geliştirilmeye devam ettirilmelidir. İşte, çoğu insanımızın “yer Uçağı” diye nitelendirdiği, Yüksek Hızlı Tren de demir yolları alanında, “Sultan Şehrin” gelişim sürecini hızlandıran bu sürecin tezahürüdür.
Türkiye’nin yüksek hızlı tren geçmişi henüz çok yeni. Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren hattının Ankara-Eskişehir YHT kesimi 13 Mart 2009 tarihinde açılmış, II. kesimi olan Eskişehir-İstanbul (Pendik) YHT hattının inşası ise 2014 yılında tamamlanmıştır. 25 Temmuz 2014 tarihinde de Ankara ve İstanbul arasında ilk yüksek hızlı tren seyahati gerçekleştirilmiştir. Yani hepi topu on beş yıllık bir mevzu. İnsan; bu hizmet neden çok önceleri yapılmadı diye de hayıflanıyor açıkçası. Sivas’ımızın, “yer uçağı” ile tanışması ise çok daha yeni. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Projesi, Kayaş-Yerköy ve Yerköy-Yıldızeli-Sivas olmak üzere 2 Etap halinde planlanmış ve Yerköy-Sivas arası kısmının altyapı ihalesi tamamlanarak, 05 Mayıs 2008 tarihinde yapımına başlanmıştır.
Bazı basın organlarına yansıdığı kadarıyla; zemin sorunları ve tünellerde yaşanan çökmeler nedeniyle, tamamlanması geciken Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren projesi, 26 Nisan 2023 tarihinde tamamlanarak halkımızın kullanımına açıldı. O günlerde ücretsiz olarak hizmet veren YHT de bilet bulmak çok zordu. Ömründe Ankara’yı görmemiş olan çoğu insanımız bu vesileyle memleketinin değişik yörelerini, şehirlerini görmüş tanımış oldular. Eski trenlerle, 12 saat süren Ankara-Sivas arası seyahat süresi YHT ile 2 saate, Ankara-Yozgat kesiminde ise 1 saate inmiş oldu böylece. Sürenin bu kadar kısalmasıyla, özellikle hafta sonları Sivas sokaklarında gruplar halinde yerli turistler görür olduk. Alışveriş yapan, adres soran, köfteci, sucukçu soran, hediyelik eşya satan yer soranlara şahit olduk. Merkezdeki halde meyve sebze alırken bizimle birlikte alış-veriş yapan Ankara’lı bir aileyle de kısa bir sohbetimiz oldu. Bizim pahalı bulduğumuz Sivas’ı, misafirlerin hesaplı bulduğunu da orada öğrendik.
Ankara–Sivas hızlı tren hattının toplam uzunluğu 405 kilometre olup Elmadağ, Kırıkkale, Yerköy, Yozgat, Sorgun, Akdağmadeni, Yıldızeli ve Sivas olmak üzere 8 istasyondan oluşmaktadır. Bu proje ile Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı'nda 66 kilometre uzunluğunda 49 tünel, 27 kilometre uzunluğunda 49 viyadük yapıldı. Projenin en uzun tüneli 5 bin 125 metre ile Akdağmadeni bölgesinde, en uzun demiryolu viyadüğü de 2 bin 222 metre ile Çerikli-Kırıkkale'de inşa edilmiştir. Türkiye'nin en yüksek ayağa sahip demiryolu viyadüğü 89 metre yükseklikle Elmadağ'da yapıldı. Hızlı tren hattında ilk defa yerli ray kullanıldı. 138 kilometre beton yol ile tünellerde ilk balastsız yol, yani beton yol uygulaması gerçekleştirildi. Ayrıca, proje kapsamında Sivas'ta yerli ve milli buz önleme ve buz çözme tesisi yapılmıştır. Bu kadar büyük işlerin maliyeti de büyük oldu tabi. Yetkililerden teyit etmemekle birlikte, yine basından okuduğum kadarıyla proje için devletimiz 24 Milyar civarında harcama yaptı. Bugünün kurundan dolar olarak hesaplarsak, sekiz yüz milyon dolar gibi bir rakama tekabül ediyor. Ağzını açanın “memlekete ne yapıldı” dediği günlerde, büyük paralardır bunlar.
Büyük yatırımlar yapılıp büyük paralar harcanarak hizmete alınan bu büyük hizmetin kimilerince sadece bilet fiyatları ile anılması da hiç hoş değil doğrusu. Yolculuk sırasında araçta ya da otobüste olduğu gibi sarsıntı hissetmiyorsunuz. Manzaradan gözünüzü alabilirseniz, kitap okuyabilirsiniz. Koltuklar arası hayli açık, istersen ayaklarını uzat. Otobüs yolculuklarının en can sıkıcı durumlarından olan mola yerlerindeki kirli wc’ler ve mide bulantıları da YHT’lerde yaşanmıyor. “Molaya kadar tut” diye sıkı sıkı çocukları tembihlemeye de gerek yok, çocuklar rahat olsunlar. Çünkü, yeni tip steril wc’ler de trenler hizmet veriyor. Uçakla sık yolculuk yapanların, uçaktan farkı yok dediği; konforlu, rahat, hızlı ve ekonomik bir yolculuğun eleştirisi bilet fiyatlarından başlamamalı. Aslında fiyatlar da aşağıda görüleceği üzere gayet makul.
Bu fiyatlara bir de %15 oranında; Genç (13-26 yaş), Öğretmen, Gazeteci, TSK, 60 Yaş + indirimleri, % 20 oranında personel indirimi, % 50 oranında 7-12 yaş çocuk ve 65 yaş + indirimi uygulanıyor.
Parkur Ekonomi Businnes Loca
Sivas-Ankara 475 715 845
Sivas-Yozgat 335 505 635
Sivas-Kırıkkale 395 595
Halen Ankara-Sivas yönünde 07:30-14:00-18:30 saatlerinde, Sivas-Ankara yönünde 07:30-13:00-18:00 saatlerinde olmak üzere her gün karşılıklı üç sefer yapılmaya devam ediliyor. Seferlerin başladığı günden bugüne kadar Ankara-Sivas YHT’ler ile; toplam 750 000 kadar yolcu taşınmış olup, taşınan yolcunun % 40 a yakını Sivas’tan binmiş.
Bize de bu hizmeti şehrimize, ülkemize kazandıranlara teşekkür etmek düşer. Her zaman söylediğim gibi, kim bu memleket için yol ortasındaki bir taşı bile alıp yol kenarına koyduysa ALLAH razı olsun. Dolayısıyla; Ulaştırma bakanlarımız Sayın Binali YILDIRIM, Ahmet ARSLAN, Abdulkadir URALOĞLU, eski vekillerimiz; İsmet YILMAZ, M.Habip SOLUK, Hilmi BİLGİN ve Semiha EKİNCİYE, geçmiş dönem Genel Müdürlerimize, Şu anki Genel Müdürümüz Ufuk YALÇIN’a, Bölge Müdürlerimize ve kendisini yakinen tanıdığım, mesai sonrası sadece telefon görüşmeleriyle bile saatlerce çalışan, TCDD Taşımacılık AŞ Sivas Bölge Müdürü Abdulkadir TAŞ’a, adını bilmediğim, kendilerini tanımadığım ama bu işe gönül ve emek veren herkese şükranlarımı arz ederim. Bu güzel hizmetin çok daha güzel olması için bir öneriyi de söylemeden geçemeyeceğim.
Tarihi Gar Binasının Yüksek Hızlı Tren seferleri için de kullanılması ve aktarmalı yolcuların bilet kontrolü için gar binası dışına çıkarılıp geri içeri alınması hoş bir uygulama değildir. Malatya güzergâhından gelen yolcuların Gardan dışarı çıkarılıp YHT Gardan geri içeri alınması vatandaşlarımızda hoşnutsuzluklara sebep olmaktadır. Yakın zamanda Tokat aktarmalı gelecek olan yolcuların da aynı uygulamaya tabi tutulması ile hoşnutsuzluklar daha da artacağa benziyor. Bu sorunun çözümü için, şu an boş olan 30 dönüm büyüklüğündeki eski Yük Ambar Sahasının Yüksek Hızlı Tren Garı olarak tanzim edilmesi yetecektir. Bu konu, Ak Parti Grup Başkanı ve Sivas Milletvekilimiz Sayın Abdullah Güler Bey'e iletilerek desteği istenebilir.
Artık; sürekli geciken ve türkülere konu olan “Kara Tren” günlerini ve “Kara Tren” kültürünü unutabilirsiniz.
Es-selam…