Bugün pek çok Müslüman küçük idrarını yaptıktan sonra tuvaletten çıktığı gibi hemen abdest almaya koşuyor. Tuvaletten çıktıktan kaç dakika sonra abdest almak gerekir?
Cevap:
Bir Müslüman tuvaletten çıkınca şu kadar dakika bekleyip ondan sonra abdest alacak diye bir kural yok.
Kişinin sağlığı yerinde ise ve kendisine de güveniyorsa tuvaletten çıktıktan sonra birkaç dakika gezinir, sonrasında abdestini alıp namazını kılar.Bir kısım eski kaynakların tarif ettiği şekilde 10–15 dakika abdest alınacak yerde milletin gözünün içine baba baka idrarının dinmesini beklemek hiç de hoş bir manzara değildir.[1]
Soru: 2)
İstibrâ yapmak nedir?
Cevap:
İstibrâ, özellikle erkeklerin küçük abdest bozduktan sonra, idrar yolunda kalabilecek idrar damla ve sızıntılarının tamamen kesilmesi için bir süre beklemektir. Erkeklerde; şahsa, şartlara veya yaşa bağlı olarak idrardan sonra az veya çok bir miktar sızıntı gelebilir.
İstibrâ süresi ve usulü her insanın bünyesine göre değişir. Geçerli bir özür bulunmaksızın gelen idrar sızıntısıyla abdest bozulur.
Bu nedenle, sızıntının tamamen kesilmesi için biraz beklemek, hatta hareket etmek, yürümek veya öksürmek gerekebilir.
İdrarın kesildiği kanaatine varılınca, istinca (su ile yıkama) yapıldıktan sonra abdest alınır.
Küçük abdestin bozulmasından sonra istibrâ yapılmadan abdest alınması halinde, idrar yollarından akıntı gelirse abdest bozulacağından yeniden abdest almak gerekir.
Diğer taraftan temizlik iyi yapılmadığı takdirde, geride kalan idrar sızıntısı elbiseye bulaşarak, belli bir orana ulaşırsa (avuç ayası kadar bir alanı kaplaması) namazın sıhhatine engel teşkil eder.
Ancak, temizlik konusunda gerekli hassasiyet gösterildikten sonra yersiz düşünce ve vesveselerden de kaçınmak gerekir. (yüksek din kurulu emekli üyesi sultan Sivaslı Abdullah Ayan hocanın fetvasından)
Soru: 3)
Kur'ân okumak için abdest ve başörtüsü gerekli midir?
Cevap:
Kur'ân-ı Kerîm'i okurken veya dinlerken hanımların başlarını örtmeleri bir din hükmü (vacib, sünnet vb.) değil, bir âdâbdır (İslâmî görgü kuralı). Başını örtmeden Kur’ân okuyan ve dinleyen günaha girmez.ama adaba riayet etmemiş ve Kur’an okumadaki “Huşuu”yakalayamamış olailir..Âlimlerimiz hiçbir şeyi boş yere Müslümanlara tavsiye etmemişlerdir.
Abdesti olmayan veya yıkanması gereken bir Müslüman’ın Kur'ân-ı Kerîm'e (Mushaf'a, Kur'ân cüzüne, yazılı âyete) dokunmasının ve bunları okumasının caiz olup olmadığı konusunda İslâm âlimleri, ilgili deliller müsait olduğu için ihtilaf etmişler, farklı yorumlar yapmışlardır. Çoğunluğa göre abdestsiz okumak caizdir. Fakat abdestsiz dokunmak caiz değildir. Bazı âlimlere göre ise dokunmak da okumak da caizdir.[2]
Soru:4)
Antalya'da ikamet ediyorum. Antalya’da evlerdeki şebeke suları genelde güneş enerjisiyle ısıtılıyor. Abdest alırken güneşte ısıtılmamış su kullanılması gerekir, diye kitaplarda okumuştum. Bu konuda görüşünüzü paylaşırsanız sevinirim.
Cevap:
Bahsettiğiniz su, keyfî olarak ve çıplak su olarak güneşe konur da orada ısıtılırsa sağlığa zararlı olduğu için abdest alınmaz, denmiştir. Bugünkü güneş enerjisi ile ısıtılan su ile alakalı değildir. Müsterih olun, abdest almaya devam edin.
Soru:5)
Anne namaz kılarken beşikteki çocuğa ağlar ve anne de çocuğunu emzirirse abdesti bozulur mu?
Cevap:
Abdesti bozan şeyler kaynak kitaplarımızda teferruatlı bir şekilde izah edilmiştir. Bunlar; ön veya arkadan çıkan dışkılar, yellenmek, İmamÂzam’a göre vücuttan kan çıkması vs. gibi haller abdestin bozulmasına sebeptir.
Binaenaleyh, bir annenin abdestli olarak çocuğunu emzirmesinin abdestine zararı dokunmaz. Keşke mümkün olsa da bütün anneler çocuklarını emzirirken abdestli olabilseler.hep demez miyiz mümkün olursa çocukları abdestli olarak emzirin diye…